Aydın’da Müzehhibelerin Eserleri Göz Doldurdu

Dünyadaki en önemli sanatlar arasında yer alan ve Osmanlı ile adeta simgeleşen Tezhip Sanatı Aydın’da Varlık Esen ile yeniden hayat buldu. Aydın Halk Eğitimi Merkezi’nde bir yıldır bu sanatı öğrenen kursiyerler eserlerini Cihanoğlu Külliyesi’nde...

Aydın’da Müzehhibelerin Eserleri Göz Doldurdu

Dünyadaki en önemli sanatlar arasında yer alan ve Osmanlı ile adeta simgeleşen Tezhip Sanatı Aydın’da Varlık Esen ile yeniden hayat buldu. Aydın Halk Eğitimi Merkezi’nde bir yıldır bu sanatı öğrenen kursiyerler eserlerini Cihanoğlu Külliyesi’nde...

Aydın’da Müzehhibelerin Eserleri Göz Doldurdu
Dünyadaki en önemli sanatlar arasında yer alan ve Osmanlı ile adeta simgeleşen Tezhip Sanatı Aydın’da Varlık Esen ile yeniden hayat buldu. Aydın Halk Eğitimi Merkezi’nde bir yıldır bu sanatı öğrenen kursiyerler eserlerini Cihanoğlu Külliyesi’nde sergiledi. Oldukça beğeni toplayan ve 22 ayar altından işlenerek yapılan eserlerin maddi değerinin yanında manevi değerlerinin çok büyük olduğu belirtildi.
Gelişen teknoloji ve bilgisayar ile birlikte pek çok sanat gibi Tezhip sanatının da unutulmaya yüz tuttuğunu belirten Tezhip Sanatçısı ve Öğreticisi Varlık Esen, 2014-2015 Eğitim -Öğretim yılında düzenlenen kurslarda 13 kişinin bu sanatı öğrendiğini hedeflerinin ise öğretmenin yanında sanatı gelecek nesillere aktaracak kişiler yetiştirmek olduğunu söyledi.
“ADINI ALTINDAN ALAN MESLEK”
Tezhip kelimesinin Arapça ‘Zehep’ altın kelimesinin kökünden türemiş bir kelime ve altın ile süsleme anlamına gelen bir sanat olduğunu belirten Varlık Esen “Ferman, berat ve Kur’an ayetleri gibi değerli evrak ve levhaların yüksek manevi değerini ifade etmek amacıyla tezhip ile süslenirmiş. Bu şekilde tezhip gelişen bir sanat dalıdır. Tezhip sanatını icra eden erkeklere müzehhip, kadınlara da müzehhibe adı verilir. Tezhip sanatı öncelikle hat sanatının etrafının bezenmesi amaçlı kullanılmış günümüzde tek başına pano olarak da kullanılmaktadır. Çoğunlukla stilize edilmiş bitki formları ya da desenlerden oluşan kimi zaman simetrik tasarımlardır. Günümüz Türkiye’sinde tezhipte oldukça tutucu ‘klasik yaklaşım’ denilen bir akım vardır. Klasik yaklaşım tarih boyunca oluşturulmuş ve kullanılmış formlar ve desenleri yinelemek form ve desenlerin ana yapılarını bozmadan değişik kompozisyonlarda kullanmaktır. Buna karşın tezhip sanatçıları ise klasik form ve desenleri kendi görüş ve algılarına göre değiştirerek değişik kompozisyon ve malzemelerle daha özgür bir yaklaşım tarzı kullanmaktadır” diyerek sergiledikleri eserlerin de hepsinin özel olduğunu ve kesinlikle başka bir eserin taklidi yapılmadığını söyledi.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.